Aankondigingen

LET OP! Aan al het goede komt een eind en zo ook deze Community.

Omdat wij daar willen zijn waar onze klanten zijn, hebben we besloten per 1 juni 2018 te stoppen met de ING Community in Nederland. Jammer? Ontzettend! Verdrietig? Ja, ook een beetje! Het einde van de wereld? Nee, dat gelukkig niet! We bieden namelijk nog een heleboel andere mogelijkheden om antwoorden op vragen over onze dienstverlening te krijgen en feedback te geven.

Op 1 juni a.s. zal de ING Community offline gaan. Dat betekent dat je de ING Community vanaf dat moment niet meer kunt bezoeken. Wil je nog content teruglezen of opslaan in je eigen archief? Doe dit dan de komende weken!

Wil je meer lezen over deze beslissing? Kijk dan hier!

Juridisch aspect nieuwe betaalwijze

Forum particulier | Mobiel bankieren

Reageer
Highlighted
Betrokken leeuw

Juridisch aspect nieuwe betaalwijze

[ Bewerkt ]

Geacht forum,

Ik heb een vraag over de komende wijzigingen rondom internet bankieren, en wel, het juridische aspect.

Naar mijn weten is het zo geregeld dat de gebruikers in Nederland verplicht zijn hun apparatuur up-to-date te houden, voor wat betreft besturings- en beveiliging software… en het onderhoud van wachtwoorden e.d….

Gaat dat net als met PC’s ook gelden voor smartphones, Apple bij voorbeeld lijkt het als verkoopstrategie te beschouwen om relatief snel te stoppen met updates voor wat oudere smartphones.

Is de consument dan genoodzaakt om een nieuwe telefoon aan te schaffen om bij eventueel misbruik door anderen van “de link” gedekt ter blijven zijn voor het risico van dat misbruik?

Overigens woon ik in Engeland en hier is, bij de bank waar ik mijn rekening heb, een veel gecompliceerder beveiligingssysteem in gebruik dan het (voor mij al vele jaren lang goed functionerende SMS-) TAN systeem, volgens mij niet te kraken.

Behulpzame leeuw

Re: Juridisch aspect nieuwe betaalwijze

Stel je hebt een iphone5 en apple brengt geen nieuwe releases meer uit voor dat toestel en je hebt de laatste beschikbare update op je toestel. Dan ben je toch up-to-date?  Het is dan vervolgens aan de ING of die versie van IOS ondersteund wordt.  Als de app het doet op jouw toestel met de versie van IOS dan voldoe je lijkt mij automatisch aan de eisen, anders zou de app niet werken ( zoals bijvoorbeeld op een iphone4 waar niet de laatste (voor dat toestel) beschikbare versie van IOS op staat).

Wijze leeuw

Als jij alle aangeboden updates installeert en ING ondersteunt de versie van je OS, dan is er niets meer van jouw te verwachten. Lijkt mij. Zodra ING de versie van jouw OS niet langer ondersteunt, zal de app niet meer werken.

Voormalig lid

@Censbos
Eigenlijk staat in je eigen tekst al het antwoord.
- Alle gebruikers worden geacht de meest recente software van de fabrikant van het toestel geïnstalleerd te hebben.
Als de leveranciers geen updates meer leveren heb je dus als gebruiker aan deze bepaling voldaan.
- De leveranciers van de "apps" in dit geval ING kan natuurlijk wel aangeven te stoppen met het maken/updaten van Apps voor een bepaald besturingssysteem of versie. Of een totale nieuwe app ontwikkelen en aangeven dat die per datum x gebruikt moet worden.

Betrokken leeuw

Dank u wel, behulpzame leeuw :-), (en anderen)

Probleem is, ik heb inderdaad een I phone 4, het toestel werkt nog prima (misschien een beetje trager, maar dat merk ik niet) maar er staat niet de laatste software op, ...doet Apple niet meer.

Wat doet ING in dat geval, zullen ze de app conditioneren op alle versies van IOS of gaan ze daar ook een scheidingslijn trekken?, zeker na de pas gevonden bug in het IOS boot systeem.

Betrokken leeuw

Beste wijze leeuw, In die situatie ben ik dan genoodzaakt om voor Internetr bankieren een nieuwe smartphone aan te schaffen/huren....lijkt me voor mensen met een minimum inkomen een lastige zaak, of zorgt ING daarvoor ;-)

Voormalig lid

[ Bewerkt ]

@Censbos  Die iPhone4 kwam in 2010 uit en kostte toen circa € 500,- Je hebt er dus al zo’n 3000 dagen plezier van gehad voor minder dan € 0,20 per dag. Wordt het niet eens tijd voor wat nieuws? Je zou een iPad voor € 349,- kunnen nemen. Die wordt automatisch geüpdatet en gaat wel weer 10 jaar mee. Daar kun je ook mee bankieren met de INGApp. Voor het telefoneren en sms-en hoef je geen dure iPhone te nemen. Ik gebruik daarvoor een simpele maar fraaie FYSIC á € 68,-. Smiley Vrolijk

Betrokken leeuw

Ja, OK, maar kun je met die goedkope telefoon dan ook nieuw internet bankieren?

Een Samsung is ook niet goedkoop, ik kan het me wel veroorloven maar anderen?

Voormalig lid

[ Bewerkt ]

@Censbos  Ja, iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken maar ik hoef met mijn telefoon alleen maar te telefoneren en soms te sms-en en TAN codes ontvangen. Om te internetten en bankieren heb ik m’n iPad en iMac. De nieuwste iPhones e.d. hebben alle mogelijkheden in één maar daar is de prijs ook naar. 

Behulpzame leeuw

Heb een tijdje geleden een Galaxy A5 gekocht voor 309 euro bij CoolBlue. Met de duurte van Samsung valt het nogal mee. Een Sim-kaart is niet eens persé nodig als je de smartphone in eerste instantie alleen thuis gebruikt (bijvoorbeeld voor ING Bankieren). Verbinding met Internet loopt dan prima via WiFi en je eigen router.