Schuld-marktwaardeverhouding

Forum particulier | Hypotheken

Reageer
Highlighted
Betrokken leeuw

Schuld-marktwaardeverhouding

Ik heb medio 2016 mijn hypotheekrente aangepast en toen werd er door de ING-bank een schuld-marktwaardeverhouding berekent waarbij de marktwaarde van mijn woning werd bepaald door de ING-adviseur middels een ING-tabel. Op dat moment was die waarde hoger dan mij WOZ, dat was gunstig.

Ik wil die schuld-marktwaardeverhouding opnieuw laten bepalen omdat dit voor mij voordelig uitpakt. Echter, als ik de WOZ waarde pak ben ik ongunstiger uit. En als ik zou laten taxeren, waarbij ik weet dat dit fors hoger zal uitvallen dan de WOZ, ben ik taxatiekosten kwijt.

Heel concreet:

Ik wil graag gebruik maken van de ING marktwaarde tabel zoals deze ook in 2016 is gebruikt om mijn schuld-marktwaardeverhouding te bepalen.

Hoe pak ik dit aan?

Leeuwenprins

Re: Schuld-marktwaardeverhouding

Geen idee. Ik heb wel gemerkt dat hij niet naar beneden gaat als je de WOZ waarde doorgeeft.

Ervaren leeuw

@brink100

Zou je niet even kunnen wachten tot de WOZ-waarde per 01-01-2017 wordt bepaald? Dat moet binnenkort het geval zijn. De WOZ-waardes gaan momenteel elk jaar snel omhoog, dus dat zou dan gunstig kunnen uitpakken voor de schuld/marktwaardeverhouding. Op de site www.wozwaardeloket.nl zijn de WOZ-waardes van bijna alle woningen in te zien.

Betrokken leeuw

Dank, maar dat ligt natuurlijk aan het bedrag van de WOZ. 

Het gaat er dus om dat ze bij de schuld-marktverhouding in 2016 met een tabel hebben gewerkt waar ik nu ook mee wil werken. Dan weet ik zeker dat me dat 500 euro per jaar scheelt.

Betrokken leeuw

Dank, maar dan nog kom ik er niet.

Ik wil nu die tabel van de ING gebruiken, net zoals dat in 2016 gebeurde, die is veel gunstiger, dat scheelt me maar zo 500 euro per jaar. \

Jammer dat er geen ING adviseur hypotheken reageert op dit forum. Ik denk dat ze niet weten hoe dit werkt Smiley Vrolijk

Behulpzame leeuw

Volgens mij gebruiken de adviseurs van ING de www.calcasa.nl site om de waarde te bepalen zonder taxatierapport.

Betrokken leeuw

Dank.

Ik heb inmiddels op die site gekeken, daar moet ik voor een waardebepaling betalen.

Voordat ik dat doe ga ik eerst de ING benaderen.

Groet Theo

Nieuwe leeuw

De oude tabellen kan je hier vinden: https://www.ing.nl/particulier/hypotheken/historische-hypotheekrente/index.html

Die gebruiken ze ook voor het aanpassen van je rente.

Betrokken leeuw

Dank, maar het gaat me niet om historische rentetarieven en -kortingen. Het gaat me om de tabel die ze hanteren voor de waardebepaling van de woning. Dat is echt iets anders.