Aankondigingen

LET OP! Aan al het goede komt een eind en zo ook deze Community.

Omdat wij daar willen zijn waar onze klanten zijn, hebben we besloten per 1 juni 2018 te stoppen met de ING Community in Nederland. Jammer? Ontzettend! Verdrietig? Ja, ook een beetje! Het einde van de wereld? Nee, dat gelukkig niet! We bieden namelijk nog een heleboel andere mogelijkheden om antwoorden op vragen over onze dienstverlening te krijgen en feedback te geven.

Op 1 juni a.s. zal de ING Community offline gaan. Dat betekent dat je de ING Community vanaf dat moment niet meer kunt bezoeken. Wil je nog content teruglezen of opslaan in je eigen archief? Doe dit dan de komende weken!

Wil je meer lezen over deze beslissing? Kijk dan hier!

Opname kosten in Spanje 2017

Forum zakelijk | Betalen & Creditcards

Reageer
Highlighted
JBK
Behulpzame leeuw

Opname kosten in Spanje 2017

Kennelijk komt deze discussie ieder jaar weer terug.

Ik heb zojuist geld gepint bij de BBVA bank in Spanje. Tot nu toe zijn er bij mij nooit extra kosten in rekening gebracht. Maar sinds (ongeveer) vandaag zijn kennelijk de Spaanse banken weer begonnen met het innen van de service fee en is mij 1,87 Euro in rekening gebracht voor een opname van 200 Euro.
Navraag bij ING levert alleen maar als informatie op dat een Spaanse bank dit zelf kan/mag beslissen.

Wel staat er op de ING website:

"Contant geld
Wilt u toch liever contant geld op zak hebben? Dan betaalt u geen extra kosten als u euro's opneemt binnen de EER-landen. Neemt u buiten de EER-landen euro's op, dan betaalt u € 2,25 per transactie."

Spanje is een van de genoemde EER landen (lijst Rijksoverheid) en ik vind het van de Spaanse banken van een slechte mentaliteit getuigen dat zij zich daar kennelijk niet aan storen. Kennelijk heb ik iets gemist.

Kent iemand van jullie een recente lijst van Spaanse banken die geen extra kosten berekenen, want daar moet ik kennelijk nu rekening mee gaan houden.

JBK

Leeuwenprins

Re: Opname kosten in Spanje 2017

Als het goed is wordt dit d.m.v. een sticker op de automaat aangegeven of krijg je dit tijdens de transactie te zien.
JBK
Behulpzame leeuw

Dank je voor je reactie. Het wordt inderdaad vlak voor de bevestiging van de uitbetalig aangegeven op de automaat. Maar de frustratie is dat het ineens (dus aan het begin van de vakantiegolf in Spanje) wordt ingevoerd onafhankelijk van de grootte van opgenomen bedrag.

Ik heb intussen bij de CAJAMAR bank gepint en die vraagt (tot nu toe) geen extra kosten.

Conclusie: banken trekken zich niets aan van Europese afspraken

Nieuwe leeuw

Dat de BBVA 1,83 euro commissie rekent, is inderdaad heel recent. O.a. Sabadell doet dit ook.

Caixa rekent vooralsnog geen commissie, dus nu pin ik daar. Men zegt dat Caixa de meeste geldautomaten in Spanje heeft. 

JBK
Behulpzame leeuw

Nog een Spaanse bank die geen misbruik van de situatie maakt: Cajamar.

JBK

Betrokken leeuw

Zojuist geld opgenomen in Benicassim. BBVA en de buurman rekenen 1,87 resp. 1,80. Bij SABADELL gepind: geen kosten. Dus er zijn verschillen (maar het rommelt in Spanje)

Betrokken leeuw

Zojuist gepind bij SABADELL in Benicassim: geen kosten. BBVA en andere banken berekenen tussen 1,80 en 1,90. Dus houdt het scherm in de gaten.

Betrokken leeuw

[ Bewerkt ]

Heeft ING geen contacten met de banken waar ze afspraken mee hebben.

Ook BP Banco popular rekent kosten bij opnemen geld uit pinautomaat , 1,50 euro !

Kan ING daar nou niets aan doen?

Nieuwe leeuw

Ik kom zojuist terug uit Spanje en dit viel mij ook op. BBVA wilde ik eerst geld opnemen en die kwam met deze fee op de proppen. Meteen opdracht geannuleerd en tien meter verder gelopen naar de Banco Santander. Daar werd geen fee berekend. Dus, Santander kunnen jullie ook toevoegen aan de "greenlist". Smiley Knipoog

Betrokken leeuw

Ik kan ook zonder problemen bij een ATM geld opnemen.

Krijg de indruk dat aan de costa ( ik verblijf zuidelijke Costa Blanca) geen kosten berekend worden. Had dit wel bij verschillende banken BBVA en Telebanco.  zie mij post in Oktober