Aankondigingen

LET OP! Aan al het goede komt een eind en zo ook deze Community.

Omdat wij daar willen zijn waar onze klanten zijn, hebben we besloten per 1 juni 2018 te stoppen met de ING Community in Nederland. Jammer? Ontzettend! Verdrietig? Ja, ook een beetje! Het einde van de wereld? Nee, dat gelukkig niet! We bieden namelijk nog een heleboel andere mogelijkheden om antwoorden op vragen over onze dienstverlening te krijgen en feedback te geven.

Op 1 juni a.s. zal de ING Community offline gaan. Dat betekent dat je de ING Community vanaf dat moment niet meer kunt bezoeken. Wil je nog content teruglezen of opslaan in je eigen archief? Doe dit dan de komende weken!

Wil je meer lezen over deze beslissing? Kijk dan hier!

Juridisch eigendom geld tijdens overschrijven

Forum particulier | Betalen & Creditcards

Reageer
Highlighted
Leeuwenkoning
Geaccepteerde oplossing

Juridisch eigendom geld tijdens overschrijven

[ Bewerkt ]

Uit nieuwsgierigheid: als je op vrijdag aan het eind van de middag geld overschrijft naar iemand anders bij een andere bank, dan wordt het dezelfde dag afgeboekt en pas maandag bij de ontvanger bijgeschreven. Hoe zit het nu in het tussenliggende weekeinde? Geen van beiden zien het geld op de rekening, maar fiscaal/juridisch zal het toch wel van één van beiden zijn, lijkt me?

Wijze leeuw

Re: Juridisch eigendom geld tijdens overschrijven

@Ron1961

Heeft deze vraag iets te maken met het feit dat 1 januari op een maandag valt, dus een lang weekend? Gewoon doen.

Leeuwenprins

Het is niet zo dat het geld ergens 'onderweg' is. Je saldo is op dat moment alleen bijgewerkt en dus lager. De overschrijving wordt in het weekend niet verwerkt tussen banken onderling. Dus maandag gaat het pas echt weg bij de ING en dus van je rekening. 

Leeuwenkoning

@fHoorntje,

zo zal het wel zijn. Maandag vindt ook de verevening plaats bij DNB van alle transacties die vrijdag niet meer afgehandeld konden worden, neem ik aan.

Zou mooier zijn als de afschrijving bij ING in het weekeinde nog als reservering te zien zou zijn.

Wijze leeuw

[ Bewerkt ]

Ik denk: het geld is in het bezit van de bank en de bank is het verschuldigd aan de ontvanger. De bank is daarmee de bezitter en de ontvanger is de eigenaar.

Fiscaal is natuurlijk interessant tijdens de jaarwisseling en dan wordt het vast nog bij jouw saldo opgeteld voor de belastingdienst. Zijn vast afspraken tussen banken en belastingdienst over. Anders zou je geld illegaal uit zich van de belastingdienst kunnen verbergen door een overschrijving van de ene bank naar de andere bank op vrijdag de 29 dec na een uur of vijf/zes.

Leeuwenprins

Hallo @fHoorntje

Dus als de belastingdienst mijn saldo opvraagt, dan wordt dat vermeerderd met het geld wat ik overgeschreven heb, en dus van mijn saldo is afgehaald, maar pas die maandag daadwerkelijk wordt overgeschreven?

Leeuwenprins

@Postbanker De boekdatum is hierin bepalend. Pas na 22:00 uur wordt het definitieve saldo van die dag bepaald.

Wijze leeuw

Ik heb het een aantal jaren geleden meegemaakt bij een overschrijving van één van mijn rekeningen naar een andere. Het bedrag was in de saldi per 1 januari (fscaal interessant!) niet opgenomen bij één van de twee rekeningen.

Ik weet natuurlijk niet of dat nu anders is.

Leeuwenprins

Hallo @Skuipers

Waard om eens te proberen. Gaat maar om een paar euro uiteindelijk Vrolijke kat