Aankondigingen

LET OP! Aan al het goede komt een eind en zo ook deze Community.

Omdat wij daar willen zijn waar onze klanten zijn, hebben we besloten per 1 juni 2018 te stoppen met de ING Community in Nederland. Jammer? Ontzettend! Verdrietig? Ja, ook een beetje! Het einde van de wereld? Nee, dat gelukkig niet! We bieden namelijk nog een heleboel andere mogelijkheden om antwoorden op vragen over onze dienstverlening te krijgen en feedback te geven.

Op 1 juni a.s. zal de ING Community offline gaan. Dat betekent dat je de ING Community vanaf dat moment niet meer kunt bezoeken. Wil je nog content teruglezen of opslaan in je eigen archief? Doe dit dan de komende weken!

Wil je meer lezen over deze beslissing? Kijk dan hier!

Creditcard in december eerder aflossen?

Forum particulier | Betalen & Creditcards

Reageer
Highlighted
Ervaren leeuw

Creditcard in december eerder aflossen?

[ Bewerkt ]

Het is me nog nooit gelukt om rond de jaarwisseling een bedrag 'onzichtbaar' te maken voor de fiscus door op oudejaarsavond bijv. een overboeking te doen van de spaarrekening naar een andere rekening; de valutadatum telt. Je moet het geld echt uitgeven, dus voor het eind van de maand alle rekeningen betalen is een goed idee, of zelfs rekeningen vooruitbetalen als dat kan, dat alles om het saldo op de betaalrekening op 01-01-2018 zo laag mogelijk te laten zijn.

Maar hoe zit dat met uitgaven de je met de creditcard doet in december, maar die pas rond 5 januari van de betaalrekening worden afgeboekt? Is eerder extra aflossen dan een idee? En wanneer moet ik dit dan uiterlijk doen wil het nog dit jaar verwerkt worden?

Leeuwenkoning

Re: Creditcard in december eerder aflossen?

[ Bewerkt ]

@Petronelleke,

formeel kun je de schuld op de Creditcard als schuld in box 3 aangeven, maar daarvoor geldt een drempel van € 3000. Een positief saldo op de Creditcard moet je ook vermelden, maar volgens mij geeft ING het saldo van de Creditcard niet aan de fiscus door.

Als je uiterlijk vrijdag 29 december vóór 21.00 geld overschrijft naar de Creditcard, dan valt de boekdatum van de afschrijving nog in 2017 en vermindert dus jouw belastbare vermogen. Volgens de ING pagina Extra aflossen op uw creditcard staat het geld uiterlijk twee werkdagen later op de Creditcard, maar vanwege wat ik in de eerste paragraaf schreef, doet het er in feite niet zo veel toe of die bijschrijving in 2017 of in 2018 valt.

Ervaren leeuw

@Ron1961

Bedankt. Ik ga deze maand dan zeker een extra aflossing doen, want juist december is een dure maand, met veel extra uitgaven. 

c-w
Ervaren leeuw

@Ron1961

Op de door uw genoemde ING pagina wordt vermeld dat een extra overschrijving naar de CC ook eenvoudig via de ING bankieren App zou kunnen. Ik kan in de App echter helemaal niets vinden. Heeft u misschien meer informatie hierover ?

Leeuwenkoning

@c-w,

neen, weet niet hoe het in de ING Mobiel Bankieren App werkt. Ik heb geen Creditcard ...

Ik neem aan dat bijv @fHoorntje de vraag wel kan beantwoorden.

Leeuwenprins

@c-w Het zou kunnen, dat je deze knop niet ziet wanneer je geen 'bespreid betalen' functionaliteit hebt. 

Ervaren leeuw

[ Bewerkt ]

Waarschijnlijk wordt bedoeld dat dit op dezelfde manier moet als in Mijn ING. Ook daar is geen knop; ik moet gewoon zelf een overboeking doen zoals aangegeven.

Op zich zou het wel handig zijn als er wèl een knop voor was, zoals die er nu sinds kort is om een extra aflossing op de hypotheek te doen.

Leeuwenkoning

@Petronelleke,

de knop in de ING Mobiel Bankieren App om extra af te lossen op de Creditcard is er alleen als je gespreid betalen hebt. Er is een idee (uit januari 2016!) om die knop altijd beschikbaar te maken, zie geld overmaken naar creditcard via mobiele app

Ervaren leeuw

@Ron1961

De bank heeft er geen voordeel bij als klanten snel willen aflossen, een schuld op de creditcard brengt meer op, dus wellicht heeft het daarom geen prioriteit. Zelf gebruik ik alleen MijnING, en ik los niet-gespreid af; daar is ook geen knop, maar bij gespreid kan ik dat niet zien, dus daar misschien wel een knop? Een vreemd onderscheid inderdaad.

Leeuwenkoning

@Petronelleke,

je betaalt geen debetrente over een creditcardschuld als je niet gespreid aflost, dus dat is geen verborgen reden om geen makkelijkere manier aan te bieden. Zal geen prioriteit hebben omdat er waarschijnlijk niet veel vraag naar is. De meest voorkomende reden om geld over te schrijven naar een creditcard zonder gespreid betalen, is om meer bestedingsruimte te creeen.

Als je wel gespreid betalen hebt, dan bespaart extra aflossen je debetrente.