beleggingsorder

Forum particulier | Beleggen

Reageer
Highlighted
Nieuwe leeuw

beleggingsorder

Geaqchte heer, mevrouw

Onlangs heb ik zowel bij de ING en de Giro dezelfde orders geplaatst. Het betreft een aankoop van Van Lanschot Bankiers en Van Kempen en aandelen Wereldhave. Bij de giro zijn ze volledig uitgevoerd. Bij de Ing niet!!!!!!!!!!! Hoe is dit mogelijk? Ik ben zeer ontevreden en denk om mijn effectenportefeuille helemaal af te bouwen bij de ING.

Met vriendelijke groet,

J.C.M. de Rooij te Tilburg

Leeuwenkoning

Re: beleggingsorder

@hans1952,

waren dat limiet orders? Dan is de uitvoering natuurlijk afhankelijk van de verkooporders die in het orderboek staan en kan het voorkomen dat orders slechts gedeeltelijk uitgevoerd kunnen worden. In het orderscherm kun je vaak jouw order zien staat in het orderboek. Dat heeft niets met de broker te maken! Als de orders niet gelijk intern afgehandeld kunnen worden, dan plaatst een broker zoals ING of DeGiro ze op Best Effort Basis op een beurs. De voorkeursbeurs voor Van Lanschot is Euronext Amsterdam en voor Wereldhave Equiduct Netherlands.

Bestens orders zouden gedurende beurstijd wel vrijwel direct uitgevoerd moeten worden.

Wijze leeuw

Als het een order met een limiet was, dan was er waarschijnlijk niet genoeg aanbod op de beurs aan de verkoopkant voor de geboden prijs.

Betrokken leeuw

Als ik het goed begrijp zijn je orders de DeGiro volledig uitgevoerd en bij ING niet. Aan de basis kunnen limiet orders alleen uitgevoerd worden als er vraag en aanbod is op eenzelfde prijs.  Bij DeGiro is het echter zo dat orders ook in een (ik noem het schaduw) systeem uitgevoerd kunnen worden.  Dwz dat ze uitgevoerd worden op een intern systeem/interne beurs van DeGiro. Dwz dat er bij DeGiro zowel een DeGiro klant is die wil verkopen op prijs x als dat er een DeGiro klant is die wil kopen op prijs x. Hoe deze ordervorm precies heet bij DeGiro is mij niet exact bekend. Maar wellicht dat hiermee het verschil tussen DeGiro en ING verklaard is.  Overigens wel zonde om orders via 2 verschillende kanalen in te geven = dubbele kosten !  

Betrokken leeuw

Hieronder uit aktuele DeGiro nieuwsbrief info over hun interne orders :  

Intern matchen van orders verdwijnt
Onder de nieuwe MiFID II regels mogen (aandelen)transacties niet langer tussen klanten onderling worden uitgevoerd. Concreet betekent dit bij DEGIRO dat de “join order” voor aandelen op 3 januari verdwijnt. Voor derivaten zoals opties en hefboomproducten zal dit mogelijkerwijs in de loop van het eerste kwartaal van 2018 gebeuren. Dit zal voor DEGIRO meer kosten met zich meebrengen, aangezien een deel van de transacties tussen klanten nu onderling gematched worden. Dit scheelt beurs en settlement kosten. DEGIRO heeft een uitbreiding van haar vergunning aangevraagd zodat er in 2018 omgeschakeld kan worden van intern matchen naar internaliseren. De kostenbesparing zal dan weer gerealiseerd kunnen worden. Deze situatie zal daarom vooralsnog niet leiden tot veranderingen van de tarieven die we onze klanten bieden.