Negatief resultaat op mijn Beleggingen

Forum particulier | Beleggen

Reageer
Highlighted
Betrokken leeuw

Negatief resultaat op mijn Beleggingen

[ Bewerkt ]

Ik snap niet dat ik in dit fantastische beleggingsjaar een negatief resultaat heb op mijn beleggingen bij ING ik heb een belegging in NN Global Fund en NN Global real estate Fund? wie kan mij dit verklaren.

Leeuwenkoning

Re: Negatief resultaat op mijn Beleggingen

[ Bewerkt ]

@simon-asd,

lees eerst even mijn algemene uitleg bij het forumbericht AEX versus beleggingsresultaten ING portefeuille.

Specifieker:

Wereldwijd vastgoed is dit jaar gedaald. Ik heb een tracker op vastgoed die (inclusief dividend) op een verlies van 3,7% staat t.o.v. eind vorig jaar. Komt ook mede door de koersval van de dollar t.o.v. de Euro.

De NN Global Fund moet je volgens de fondsinformatie vergelijken met de MSCI World NR EUR. Daar blijft het fonds sinds 2013 wel steeds op achter. Volgens de factsheet is het rendement dit jaar t/m 9 oktober (inclusief herbelegd dividend) 5,37%. Als ik naar de koersen kijk, dan zie ik dat de slotkoers van gisteren ongeveer gelijk is aan die van 30-12-2016, maar het fonds heeft wel een dividend van € 3,77 uitgekeerd. Op de huidige koers is dat zo'n 4,5%. Als ik kijk naar een tracker op de MSCI World , namelijk iShares MSCI Core World Eur, dan zie ik een resultaat van 4,3% (slotkoers gisteren t.o.v. slotkoers eind vorig jaar). Dat wijkt dus niet zoveel af.

Zoals in mijn uitleg staat waarnaar ik refereer: het resultaat wordt gedrukt omdat meer dan 50% van de wereldwijde beleggingen in dollar genoteerde aandelen is en de dollar is meer dan 12% minder waard geworden t.o.v. de Euro sinds eind vorig jaar.

Betrokken leeuw

[ Bewerkt ]

Dank voor je uitleg. Puntje blijft wel dat in dezelfde week waarin het dividend NN global Funds uitgekeerd wordt het aandeel, uit mijn hoofd, 4 euro daalt. Sigaar uit eigen doos!

Leeuwenkoning

[ Bewerkt ]

@simon-asd,

als een aandeel of fonds ex-dividend gaat, dan daalt de koers altijd. Immers, als je het aandeel of fonds vlak voor de dividenduitkering zou kopen en erna gelijk weer zou verkopen, dan zou je (afgezien van de gewone koersschommelingen) gegarandeerde winst hebben.

Daarom gaan effecten een aantal dagen voor de dividenduitkering ex-dividend: bij de aandelen die je daarna koopt krijg je het dividend niet en andersom bij verkoop van aandelen die je al had bij het ex-dividend gaan, krijg je alsnog het dividend.

Je hebt in elk geval op het NN Global Fund ruim 4% rendement gemaakt. Over vastgoed: ING heeft in haar beheerde portefeuilles ongeveer 10% vastgoed als je naar het niet-obligatiedeel kijkt. Misschien ook verstandig om daar in de buurt te blijven, d.w.z. verhouding NN Global Fund versus NN Global Real Estate Fund ongeveer 9 : 1 aanhouden.

Behulpzame leeuw

[ Bewerkt ]

zie mijn toppic over bitcoin